ue
1. raport z badań dotyczących nawyków żywieniowych młodzieży ZST – raport
2 Program ZST promujący zdrowe nawyki żywieniowe – projekt
3. film promujący zdrowe nawyki żywieniowe

ZDROWE NAWYKI ŻYWIENIOWE A PIERWOTNA
PROFILAKTYKA WAD CEWY NERWOWEJ

          W dniu 9 kwietnia 2014r. w Zespole Szkół Technicznych im. gen. Władysława Andersa w Białymstoku odbyło się spotkanie robocze w ramach projektu COMENIUS „Healthy eating habits in Europe” („Zdrowe nawyki żywieniowe w Europie”) pt. „Pierwotna profilaktyka wad cewy nerwowej”.
      Spotkanie zorganizowały i poprowadziły prelekcję: Ewa Galska –  nauczyciel  biologii i Anna Roszkowska – pedagog  szkolny. W spotkaniu wzięło udział około 100 uczniów oraz kilku nauczycieli. Tematem prelekcji były wady wrodzone, pojawiające się w bardzo wczesnym okresie ciąży, które wykształcają się między 17 a 30 dniem od poczęcia, zwykle zanim kobieta dowiaduje się, że jest w ciąży.  W tym bardzo wczesnym okresie  następuje ukształtowanie i zamknięcie cewy nerwowej, z której później powstanie rdzeń kręgowy, mózg i osłaniające je tkanki. W związku z tym, iż na podstawie przeprowadzonych badań naukowych stwierdzono, iż istotną rolę w profilaktyce wad cewy nerwowej odgrywa kwas foliowy zawarty w pożywieniu, bądź dostarczany do organizmu w postaci gotowego preparatu, podczas spotkania zorganizowano poczęstunek w postaci produktów zawierających foliany. Zwrócono uwagę, iż niedobór kwasu foliowego powoduje zaburzenia rozwoju cewy nerwowej, nasilenie procesów miażdżycowych, podatność na transformacje nowotworową, zaburzenia psychiczne o charakterze depresyjnym.
         Kwas foliowy należy do rozpuszczalnych w wodzie witamin z grupy B. Jest związkiem organicznym niezbędnym dla życia i nie jest produkowany w organizmie człowieka. Źródłem zaopatrzenia jest wiele produktów żywnościowych zawierających foliany. Badania dowiodły, że codzienne przyjmowanie 0.4 mg kwasu foliowego przed poczęciem dziecka i w pierwszych 12 tygodniach ciąży w 70 % zmniejsza ryzyko powstawania wad cewy nerwowej.
 Najwięcej kwasu foliowego możemy znaleźć w:
  • fasoli, soi, soczewicy, groch, wątróbce drobiowej i cielęcej, drożdżach piwnych – 0,2–0,8
  • brukselce, brokułach, szpinaku, a także natce pietruszki, zielonym groszku, kiełkach i otrębach pszennych, wątróbce wieprzowej i wołowej, awokado – 0,1-0,2
  • pomarańczach, sałacie, szparagach, kapuście pietruszce, selerze, kalafiorze, pomidorach, kalarepie, płatkach owsianych, pełnoziarnistym pieczywie, ryżu brązowym, kaszach, otrębach, mleku, jogurcie, serach, jajach, tłustych rybach (łosoś, makrela, dorsz, mintaj, morszczuk), orzechach, truskawkach – 0,05-0,1.
        Prelekcja była wzbogacona pokazem multimedialnym, a podsumowano ją obejrzeniem  filmu pt. „ Wrodzone Wady Cewy Nerwowej” , który był niejako zbiorem wiedzy dotyczącej tematu wad cewy nerwowej. Uczestnicy wypełnili ankiety ewaluacyjne mające na celu sprawdzenie, czy zostały osiągnięte cele programu oraz  otrzymali pakiet materiałów informacyjnych.
Ewa Galska
Anna Roszkowska

 

Spotkanie robocze w miejscowości Agrigento, Sycylia

W dniach 15.09-20.09.2013r. siedmiu uczniów i sześciu nauczycieli Zespołu Szkół Technicznych im. gen. Władysława Andersa w Białymstoku, wzięło udział w spotkaniu roboczym w ramach projektu COMENIUS „Healthy eating habits in Europe” („Zdrowe nawyki żywieniowe w Europie”), które odbyło się w Agrigento  na Sycylii.

W spotkaniu na Sycylii wzięli udział:

Marzena Rafałowska- kl. III tg

Justyna Radłowska- kl.III tg

Weronika Stachurska- kl. III tg

Konrad Laskowski- kl. III tg

Szczepan Domanowski- kl.III tg

Krzysztof Czemiel- kl. II tmb

Michał Abramowicz- kl. II tg

oraz nauczyciele – opiekunowie: Renata Frankowska, Ewa Galska, Mariola Rybińska, Iwona Masalska, Tadeusz Halicki i ks. Andrzej Makaro.

W tym spotkaniu wzięli udział również uczniowie i nauczyciele z Finlandii i  Niemiec.

Sycylia jest największą wyspą na Morzu Śródziemnym (25 710 km²), leżącą na południowy zachód od Półwyspu Apenińskiego, od którego oddziela ją wąska Cieśnina Mesyńska. Zamieszkuje ją około 5 milionów mieszkańców. Jednym z miasteczek leżących na tej wyspie jest Agrigento– miasto na południowym wybrzeżu Sycylii, w prowincji Agrigento. Ośrodek handlowy i turystyczny, według danych ze stycznia 2010 zamieszkuje go 59,2 tys. mieszkańców. W starożytności nosiło nazwę Akragas, później Agrigentum, następnie Girgenti i wreszcie od 1927 Agrigento. Najważniejsze zabytki w tym mieście to: dobrze zachowane świątynie greckie (VI i V w.p.n.e.), rzymskie grobowce i ruiny domów (II-I w.p.n.e.), kościoły (XII-XIVw.), katedra (XIII-XV w.).

Mieszkaliśmy w pięknym, czteropiętrowym hotelu Akrabello, położonym niedaleko Morza Środziemnego.

W niedzielę (15.09.2013r.) zaraz po wylądowaniu na lotnisku w Trapani, zostaliśmy odebrani przez kierowcę i zawiezieni do hotelu Akrabello w Agrigento, oddalonego o ponad 200km od Trapani. Po miłym przywitaniu przez gospodarzy i zakwaterowaniu udaliśmy się do naszych pokoi na zasłużony odpoczynek. Po odświeżeniu po długiej podróży cała nasza grupa wyszła na poszukiwanie najlepszej pizzerii w Agrigento. Następnie udaliśmy się wszyscy na hotelowy basen, gdzie spotkaliśmy naszych partnerów projektu z Niemiec i Finlandii. O godzinie 19.30 poszliśmy na kolację do hotelowej restauracji. Niestety, długo musieliśmy czekać, ponieważ obsługa była bardzo wolna.

Sycylia nazywana jest słoneczną wyspą. Przez ponad 300 dni w roku w tym rejonie Europy świeci słońce. To jemu właśnie tutejsza kuchnia zawdzięcza swój smak i doskonałą jakość. W nim dojrzewają przepyszne warzywa i owoce t.j. pomidory, bakłażany, papryki, karczochy, wspaniałe słodkie cytrusy, oliwki.     Sycylijczycy przywiązują ogromną wagę do zdrowego odżywiania się. Jedzenie jest bogate w składniki odżywcze a przy tym sycące, dość lekkostrawne, a przede wszystkim zdrowe. Podstawę menu stanowią ryby i owoce morza oraz makarony, będące skarbnicą korzystnych substancji dla zdrowia. Do popularnych potraw należą spaghetti lub owoce morza. Sycylijska kuchnia jest bardzo specyficzna, gdyż łączą się w niej wpływy ze wschodu i zachodu. Na deser najczęściej są tam podawane owoce pod różnymi postaciami. Do wielu potraw dodaje się typowo włoskie dodatki       ( np.: oliwa z oliwek, ostra papryka)

W poniedziałek (16.09.2013r.) pojechaliśmy do szkoły w miejscowości Favara. Uczniowie wzięli udział w części praktycznej w kuchni przygotowując tradycyjne włoskie potrawy: involtini melanzone con pasta- roladki z grilowanego bakłażana z makaronem,  verdure grigliate- grilowane warzywa, oraz  caponato di melanzone- danie z duszonych warzyw serwowane na zimno jako dodatek do ryb .Nauczyciele natomiast  zostali zaproszeni do wzięcia udziału w seminarium na temat zdrowej produkcji w kuchni sycylijskiej. Po zakończonych zajęciach udaliśmy się  na lunch, gdzie  spożywaliśmy potrawy, wcześniej wspólnie   sporządzone przez młodzież polską, fińską, niemiecką i oczywiście włoską pod okiem włoskich profesorów.  Po powrocie do hotelu byliśmy trochę zmęczeni, mimo wszystko skorzystaliśmy z wolnego czasu i letniej pogody, poszliśmy więc  na spacer po Agrigento.

Kolejnego dnia powitał nas piękny i słoneczny poranek. Udaliśmy się do szkoły w Favarze, gdzie przyrządzaliśmy „Insalata di mare”- sałatkę z owoców morza (z ośmiornic, kalmarów, ostryg ) oraz pizzę margaritę, do której dodatki przygotowywaliśmy sami pod okiem jednego z nauczycieli tamtejszej szkoły. Następnie, tak jak poprzedniego dnia, zostaliśmy zaproszeni na lunch, podczas którego mieliśmy okazję skosztować tych specjałów. Po lunchu, wraz z partnerami z Niemiec i Finlandii udaliśmy sie na wycieczkę na plantacje winogron i brzoskwiń. Zrobiła na nas wrażenie wielkość brzoskwiń, ponieważ są one tam bardzo dorodne i wyrośnięte.

Sycylia ma więcej winnic, niż jakikolwiek inny włoski region. Ta starożytna wyspa szczyci się jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie przemysłów winnych w całych Włoszech.

Zwiedzaliśmy fabrykę produkcji win, gdzie mogliśmy zobaczyć cały proces ich powstawania, od zbioru owoców po butelkowanie. Otrzymaliśmy też zaproszenie do degustacji czterech gatunków win tam produkowanych. Po dniu pełnym wrażeń, pojechaliśmy na spotkanie integracyjne do restauracji, znajdującej się w Porto Empedocle i leżącej nad samym Morzem Śródziemnym. Podczas wybornej uczty, mieliśmy okazje spróbować tam rożnych rodzajów pasty, oraz owoców morza ( m.inn. krewetek królewskich grillowanych) . Bardzo nam smakowało spaghetti al. nero di sepia – jest to makaron z owocami morza zabarwiony na czarno atramentem z kałamarnic. Ten barwnik nadaje potrawie nietypowy smak.

Pyszna była też ryba – piła ( pesce spada).

Byliśmy zafascynowani szybką i sprawną obsługą, tak odmienną od obsługi hotelowej.

Środowy poranek zaczęliśmy od wczesnej pobudki. Już z samego rana wszyscy wyjechaliśmy na całodniową wycieczkę na Etnę. Dzięki długiej podróży autokarem mogliśmy ujrzeć pola uprawne a także pejzaże okolic.

Etna to czynny stratowulkan, na wschodnim wybrzeżu Sycylii. Jest to obecnie najwyższy i największy w Europie stożek wulkaniczny (145km obwodu u podnóża). Wysokość 3323m n.p.m. Zbudowany jest głównie z bazaltów. Z krateru na szczycie wydobywają się pary i gazy, w czasie erupcji – bomby wulkaniczne i popioły. Na wysokości 2942m n.p.m. znajduje się obserwatorium wulkanologiczne. Od V wieku zanotowano 80 dużych wybuchów, z których najsilniejszy był ten z 1669 roku, kiedy została zniszczona Katania. Ostatnia erupcja wulkanu nastąpiła w kwietniu 2013 roku.

A co ciekawe Starożytny mit opowiada, że we wnętrzu Etny żyje stugłowy olbrzym Tyfon, zamknięty tam przez Zeusa.

       Turystyka na Etnie zakwitła na całego. Ujrzeliśmy na parkingu dziesiątki autokarów i setki samochodów. Są tu kawiarnie, restauracje i mnóstwo sklepów z pamiątkami, które proponują nam wszelkie wyroby z lawy: kolczyki, łańcuszki, kubki, popielniczki, rzeźby czy drobne meble.

      Po wejściu na górę i obejrzeniu kraterów, pojechaliśmy na północ do kurortu Taormina. Miasto jest nazywane perłą Sycylii. We wspaniale położonym Teatro Greco-Romano ( starożytnym amfiteatrze wykutym w kamieniu) i dziś odbywają się przedstawienia

       Kąpaliśmy się w ciepłym Morzu Śródziemnym, które jest bardzo zasolone. Późnym wieczorem, zmęczeni ale zadowoleni i pełni wrażeń  wróciliśmy do hotelu.

     Ostatniego dnia naszego pobytu, odbyło się spotkanie robocze w szkole w Favarze. Dyrektor szkoły podsumował naszą wspólną pracę. Podziękował za nasz wkład i trud. Otrzymaliśmy prezenty i certyfikaty uczestnictwa w projekcie. W ten dzień pożegnaliśmy Finów a z Niemcami pojechaliśmy zwiedzać Valle dei Templi – „Dolinę Świątyń” ( 10 świątyń powstałych w VI i V w. p.n.e.) – jedną z największych atrakcji Sycylii, wpisana na listę UNESCO w 1997 roku. Jest jednym z najwybitniejszych przykładów greckiej sztuki i architektury, co więcej – pomnikiem narodowym Włoch.

Kupiliśmy tam  różne pamiątki. Nasz kolega Szczepan, kupił drumlę (lokalny instrument muzyczny) i w krótkim czasie nauczył się na nim grać uprzyjemniając nam w ten sposób drogę do hotelu. Następnie udaliśmy się do pobliskiego centrum handlowego, w którym mieliśmy możliwość zrobienia zakupów. Po pełnym atrakcji dniu, po raz kolejny skorzystaliśmy z największej atrakcji hotelowej, czyli basenu.

    Sycylijczycy, nasi gospodarze, okazali się ludźmi bardzo serdecznymi i otwartymi. Pomimo pewnej bariery językowej, nawiązywali kontakty z polskimi dziewczynami, które wzbudziły w nich olbrzymie zainteresowanie. Włosi zapewnili nam wiele niezapomnianych emocji i wrażeń, które każdy z nas na pewno na długo zapamięta. Każdy też zgodzi się ze starym porzekadłem, że podróże kształcą, ponieważ szukanie, odkrywanie i poznawanie jest niezwykle fascynujące.

   opracowanie: Ewa Galska , Andrzej Makaro
oraz  Justyna Radłowska i Marzena Rafałowska uczennice klasy III Tg.

 

Program edukacyjny na lata 2012-2013


Upowszechnienie zasad prawidłowego żywienia.
Walka z otyłością wśród młodzieży i personelu Zespołu Szkół Technicznych w Białymstoku.

Wstęp:

Odżywianie jest jednym z istotnych czynników upływających na stan
zdrowia, jego rozwój psychofizyczny, zdolność uczenia się, samopoczucie i stan emocjonalny, zwłaszcza młodego organizmu. Na świecie od kilku lat obserwuje się tendencję wzrostu otyłości wśród dzieci i młodzieży i wynikający z tego faktu wzrost zachorowań na nadciśnienie, cukrzycę,
wady postawy oraz inne schorzenia metaboliczne. Racjonalne
odżywianie zapobiega chorobom, umożliwia młodemu organizmowi dobre i skuteczne funkcjonowanie w szkole. Badania prowadzone w Polsce wykazują zbyt duży udział w całodziennej kaloryczności energii pochodzącej z tłuszczu. Jest to spowodowane nadkonsumpcją mięsa i jego przetworów, nadmiernym spożyciem słodyczy, chipsów, słodkich napojów ,potraw typu ,,Fast food” oraz niedoborem w diecie warzyw, owoców,
ciemnego pieczywa, produktów zbożowych, ryb, mleka i jego przetworów.
Gazowane, słodzone napoje typu cola pozbawiają młody organizm wapnia, jeżeli nie uzupełni się jego niedoborów produktami mlecznymi to powstaje ubytek, którego skutkiem są groźne zmiany chorobowe.
Lekarze ,,grzmią” na alarm. U dzieci stwierdza się osteoporozę, kilka lat temu schorzenie to dotyczyło wyłącznie ludzi starych. Dlatego należy dążyć do zestawienia właściwych zwyczajów żywieniowych od najmłodszych lat. Przyniesie to korzyść i na etapie nauki szkolnej – uczeń będzie aktywniejszy i sprawniejszy umysłowo i w życiu dorosłym –
Społeczeństwo będzie po prostu zdrowsze.

Cel strategiczny:

Zmiana świadomości zdrowotnej wśród młodzieży i personelu szkoły,
wyrobienie właściwych nawyków żywieniowych.

Cel ogólny:

Edukacja:

• uczniów na temat właściwych nawyków żywieniowych
• nauczycieli, rodziców na temat zagrożeń zdrowotnych wynikających z otyłości oraz innych zaburzeń jedzenia (anoreksja, bulimia)
• kucharek przygotowujących posiłki w szkolnej stołówce
• sprzedawców dostarczających produkty do szkolnych automatów

Cele szczegółowe:

• uświadomienie wad i zalet diet odchudzających
• angażowanie rodziców w podejmowaniu tematyki zdrowego odżywania oraz zmiany nawyków żywieniowych swoich dzieci
• wdrążanie zasady odpowiedzialności za własne zdrowie, świadomy wybór stylu życia
• zapoznanie z problemami nadwagi, nadciśnienia tętniczego, cukrzycy
• uświadomienie potrzeby aktywności fizycznej
• promowanie hasła Roku 2013 WHO ,,Zdrowe bicie serca”
• promowanie regularnej kontroli masy ciała, ciśnienia tętniczego w gabinecie profilaktyki zdrowotnej na terenie szkoły
• edukacja na temat związków pomiędzy żywieniem a ekologią oraz promowanie proekologicznej postawy
• edukowanie uczniów klas gastronomicznych odnośnie przygotowywania zdrowych potraw z ekologicznych produktów
• nauka zasad układania jadłospisu – ,,Młodociany dietetyk”
• zapoznanie z pojęciami : GMO,GDA
• ,,Dieta w kapsułce” – rola suplementów diety w żywieniu

Realizacja:
ROK SZKOLNY 2012-2013

ADRESACI: młodzież, personel szkoły, rodzice

Proponowane formy realizacji:

• wykłady dla uczniów i rodziców na temat zapobiegania nadwagi, otyłości, cukrzycy, zasad odżywiania, nadciśnienia tętniczego, bulimii i anoreksji
• badania profilaktyczne poziomu cukru we krwi, cieśnienia tętniczego,
wagi ciała, wskaźnika BMI; pomiaru tkanki tłuszczowej w gabinecie profilaktyki zdrowotnej na terenie szkoły – analiza wyników
• pokaz multimedialny na temat cukrzycy, nadciśnienia tętniczego
• spotkanie z pacjentem obciążonym cukrzycę typu II oraz chorobę nadciśnieniową
• realizacja tematyki hasła Roku 2013 WHO ,,Zdrowe bicie serca”
• zajęcia warsztatowe dotyczące wyliczanie wskaźnika BMI
• zajęcia profilaktyczne w zespołach klasowych prowadzone przez pedagogów szkolnych, wychowawców klas, nauczycieli biologii, pielęgniarkę szkolną
• zajęcia kulinarne, wykorzystanie potraw ze zdrowej żywności
• układanie jadłospisów
• wykonanie gazetki
• spotkanie z dietetykiem, ekspertem w redukcji żywieniowej,
przedstawicielem firmy Natur HOUSE
• oferta stołówki szkolnej – co warto polecić uczniom a co wycofać
• konkurs – wykonanie najzdrowszej i najsmaczniejszej potrawy przez uczniów (uzasadnienie dlaczego jest najzdrowsza)
• program ,,wspólne śniadanie w szkole” – skierowany do uczniów i nauczycieli

Przewidywane osiągnięcia:

• wzrost świadomości młodzieży oraz rodziców na temat zagrożeń wynikających z niewłaściwych nawyków żywieniowych
• umiejętność samodzielnej interpretacji wyników dotyczących ciśnienia tętniczego, poziomu glukozy we krwi, wskaźnika BMI
• umiejętność układania zdrowego jadłospisu
• pozyskanie do współpracy sprzedawców w szkolnym sklepiku

Przewidziani sojusznicy:

• NZOZ ,,Promed SCHOOL” – medycyna szkolna
• Natur HOUSE – ekspert w redukcji żywieniowej
• Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
• Poradnia Diabetologiczna ul. Stołeczna w Białymstoku

Ewaluacja:

Ewaluacja cząstkowa zostanie przeprowadzona po pierwszym roku realizacji według następujących kryteriów:
• opis czynników pomocnych w realizacji programu
• opis czynników uznanych za słabe punkty
• opis czynników które można uznać za szanse
Ewaluacja końcowa zostanie przeprowadzona po zakończeniu realizacji programu.

Uwagi:

Program ma charakter ramowy,

Przewidywane koszty realizacji:

• zakup materiałów do pomiaru glukozy krwi (paski, igły jednorazowego użytku, rękawice, środki dezynfekcyjne itd.)
• nagrody na konkurs ,,Najzdrowsza potrawa”
• gadżety promujące zdrowy tryb życia

Organizatorzy:
Renata Frankowska
Mariola Rybińska
Ewa Galska
Jolanta Ławreszuk


Cukrzyca- epidemia XXI wieku

Dnia 23.04.2013r. w Zespole Szkół Technicznych w Białymstoku przy współpracy z Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej „Promed Schol” przeprowadzono akcję specjalną dotyczącą zapobiegania cukrzycy typu I i II wśród młodzieży. W ostatnich latach cukrzyca zyskała wysoką rangę w hierarchii najważniejszych problemów świata. Prelekcję na temat „Cukrzyca – Epidemia XXI wieku” przeprowadziła Ewa Galska nauczycielka biologii w ZST . Celem spotkania było zapoznanie się z chorobą, świadomość społeczna w zakresie cukrzycy, zmiana podejścia do choroby i współzależność prowadzonym stylem życia. Uczniowie zapoznali się z takimi terminami jak: hiperglikemia, hipoglikemia, poznali czynniki sprzyjające powstawaniu cukrzycy oraz zasady profilaktyki. Na świecie co 5 sekund diagnozuje się cukrzycę u kolejnej osoby, a co 10 sekund ktoś umiera z powodu powikłań. Szacowana liczba chorych w Polsce to ok. 2,5mln czyli 5% polskiego społeczeństwa. Osobom chętnym pielęgniarka szkolna Jolanta Ławreszuk dokonała pomiarów glukozy we krwi. W akcji brało udział około 80 osób, wśród nich nauczyciele, pracownicy administracji oraz uczniowie ZST. Dodatnie pomiary zanotowano u 3 osób, jeden uczeń został skierowany do lekarza Podstawowej Opieki Zdrowotnej celem dokonania szczegółowych badań laboratoryjnych. Osoby, które nie zdążyły wykonać pomiaru glukozy zapraszamy do gabinetu profilaktyki zdrowotnej w naszej szkole w dowolnym terminie.

Organizatorzy: mgr Ewa Galska i plg. Jolanta Ławreszuk

 

Akcja profilaktyczna – pomiar ciśnienia tętniczego w ZST

W dniach 04-12.04.2013 w ramach obchodów Światowego Dnia Zdrowia pod hasłem „Zdrowe bicie serca” przeprowadzono w ZST w Białymstoku specjalną akcję profilaktyczną polegająca na pomiarze ciśnienia tętniczego u uczniów oraz personelu szkoły. Przeprowadzono prelekcję dotyczącą przyczyn powstawania nadciśnienia tętniczego oraz profilaktyki nadciśnieniowej. W akcji wzięły udział 152 osoby, w tym 109 osób stanowili uczniowie klas trzecich i czwartych szkoły zawodowej. Dodatnie wyniki zanotowano u 5 osób, którym zalecono dalsze pomiary kontrolne w gabinecie profilaktyki szkolnej oraz skierowano na kontrolę do lekarza POZ. W związku z dużym zainteresowaniem planuje się podobną akcję w latach następnych.

Aut. plg. Jolanta Ławreszuk, mgr Ewa Galska

 

Artykuł w Kurierze Porannym pt. „Zespół Szkół Technicznych – Polacy i Włosi przyrządzili wspólnie pizzę”

http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20130319/BIALYSTOK/130319418

O wizycie włoskich uczniów w naszej szkole możesz przeczytać również w artykule na stronie programu Comenius

http://www.ipssarct.it/europe/?p=473

 

Prezentacja na temat kuchni francuskiej opracowana przez
Justynę Sobolewską uczennicę klasy 4 Tg


Kliknij zdjęcie lub ten link, aby pobrać prezentację (~33MB)

Prezentacja na temat kuchni włoskiej opracowana przez
Katarzynę Anuszkiewicz uczennicę klasy 4 Tg


Kliknij zdjęcie lub ten link, aby pobrać prezentację (~22MB)

Artykuł o wizycie uczniów ZST w Finlandii w ramach projektu Comenius „Healthy eating habits in Europe” w marcowym wydaniu gazetki „Andersiak”

 

Relacja w Białostockiej telewizji z wizyty Włoskich partnerów z projektu Comenius – Healthy Eating Habits in Europe w Zespole Szkół Technicznych im. gen. Wł. Andersa. Wizyta miała miejsce w dniach 17-23 marca 2013r.

 

Film „Super Size Me”

Super Size Me to amerykański film dokumentalny, którego reżyserem, producentem oraz głównym aktorem jest Morgan Spurlock.
Dokument przedstawia efekt eksperymentu, jaki Spurlock przeprowadził na samym sobie – zdecydował się przez 30 dni jeść posiłki wyłącznie w restauracjach sieci McDonald’s. Film przedstawia zmiany, jakie zaszły w organizmie bohatera, a także wzbogaconą o statystyki i opinie specjalistów próbę oceny sposobu odżywiania charakterystycznego dla wielu mieszkańców USA – w tym dzieci.

Wizyta robocza w ZST w Białymstoku
w ramach partnerskiego projektu Comenius
„Healthy Eating Habits in Europe”

Film wykonali: Mariola Rybińska i Paweł Przybylski

 

19.03.2013r. – polscy i włoscy uczniowie będą poznawać tajniki komponowania prawidłowej diety.

Niezdrowe żywienie wśród młodzieży jest bardzo dużym, choć często niezauważalnym problemem. Młody człowiek jest szczególnie narażony na szkodliwe wpływy „chemicznej” żywności. Jak zadbać o odpowiednią dietę młodzieży? Na to pytanie szukać odpowiedzi będą nauczyciele i uczniowie z ZST im. gen. Wł. Andersa w Białymstoku oraz włoskiej szkoły Istituto Professionale di Stato per i Servizi per l’Enogastronomia, l’Ospitalita Alberghiera e Commerciali „Gaspare Ambrosini”, którzy realizują partnerski projekt Comenius dotyczący zdrowych nawyków żywieniowych. We wtorek (19.03.2013) polscy i włoscy uczniowie, pod nadzorem specjalistów z Centrum Zdrowego Odżywiania „EKOSTYL” sporządzać będą zdrowe posiłki oraz poznawać tajniki prawidłowej kompozycji diety. Oprócz warsztatów kulinarnych, spotkaniu towarzyszyć będzie analiza składu ciała za pomocą analizatora składu ciała InnerScan oraz wywiad żywieniowy z uczniami obu szkół. Zaplanowane działania mają na celu nakłonienie uczniów i nauczycieli do refleksji nad swoim dotychczasowym sposobem żywienia oraz poszerzenie wiedzy na temat przygotowywania programów żywieniowych dla osób, które chcą poprawić swój dotychczasowy sposób żywienia.

 

Film z wizyty uczniów klasy II Tg i III Tg w Finlandii
w ramach projektu Comenius
„Healthy eating habits in Europe” – 23.02÷01.03.2013r.

 

Film nakręciła – Ewa Galska
Montaż filmu wykonał Paweł Przybylski

 

 

Spotkanie robocze w miejscowości Oulu, Finlandia

Artykuł opracowały: Ewa Galska (nauczyciel)
oraz Anna Skórak i Anita Wardziejewska uczennice kl. II Tg

W dniach 23.02÷01.03.2013r. osiem uczennic Zespołu Szkół Technicznych im. gen. Władysława Andersa w Białymstoku wraz z nauczycielami wzięło udział w spotkaniu roboczym w ramach programu COMENIUS „Healthy eating habits in Europe” („Zdrowe nawyki żywieniowe w Europie”), które odbyło się w miejscowości Oulu, w Finlandii.

Finlandia (po fińsku Suomi) to kraina lasów i jezior, najbardziej słynie ze swojej dziewiczej przyrody. Na dalekiej północy, przez ponad dziesięć tygodni lata trwają białe noce, podczas których nie zachodzi słońce. Zaś zimą, na tym samym obszarze, przez ponad osiem tygodni słońce nigdy nie wznosi się ponad horyzont. Fiński to chyba jeden z najtrudniejszych języków na świecie. Rzeczownik odmienia się tam przez 15 przypadków, nie występują zaimki i nie istnieje czasownik ‚mieć’ ani czas przyszły.

Oulu stanowi ważny port Zatoki Botnickiej, zamarzającym przez zimę. Jest też miastem uniwersyteckim, a ze względu na niezwykle efektywną współpracę uniwersytetu, ośrodków badawczych i parku technologicznego zwanym „doliną krzemową Finlandii”. W północnej części miasta zwanej Linnanmaa mieści się centrum nowych technologii, w tym uniwersytet, centrum badań w dziedzinie technologii oraz park technologiczny Technopolis.

Podczas pobytu w Finlandii nawiązaliśmy cenne znajomości z uczennicami i uczniami z dwóch krajów partnerskich: Niemiec i Finlandii. Do Polski przywieźliśmy wiele pozytywnych i niesamowitych wrażeń, zdjęć, pamiątek oraz podarunków przygotowanych przez gospodarzy.

W spotkaniu w Finlandii udział wzięli uczniowie:

  • Marzena Rafałowska- kl. II tg
  • Anita Wardziejewska- kl. II tg
  • Justyna Sakowicz- kl. II tg
  • Anna Skórak- kl. II tg
  • Angelika Łukasiewicz- kl. III tg
  • Agnieszka Ziemkowska- kl. III tg
  • Agata Szałaj- kl. III tg
  • Sandra Dąbrowska- kl. III tg

oraz nauczyciele – opiekunowie: Renata Frankowska, Mariola Rybińska, Ewa Galska, Tadeusz Halicki, Iwona Masalska i ks. Andrzej Makaro.

Już pierwszego dnia po odpoczynku 24.02.2013r. mieliśmy szansę poznania trybu życia Finów, zwiedzając centrum miasta Oulu. Bardzo duże wrażenie zrobił na nas ich zdrowy i aktywny tryb życia. Po południu w restauracji Sokeri Jussi, mieszczącej się w budynku z XVII wieku, odbyło się spotkanie integracyjne, w którym uczestniczyli przedstawiciele szkół z Niemiec, Polski i Finlandii. Mieliśmy możliwość poznania potraw regionalnych m.in. specjały z renifera. Delektując się przysmakami, takimi jak pieczeń z renifera czy kalakukko, ma się wrażenie, że Finowie pozostali wierni swym syberyjskim korzeniom – przynajmniej w kuchni. Na przetrwanie tradycyjnych potraw wpłynęły surowe warunki klimatyczne, utrudniające rozwój rolnictwa i wprowadzanie nowych upraw. Zrobiło to na nas ogromne wrażenie, gdyż po raz pierwszy spróbowaliśmy takich dań.

Finowie przywiązują ogromną wagę do zdrowego odżywiania się. Jedzenie jest bogate w składniki odżywcze a przy tym sycące, dość lekkostrawne i a przede wszystkim zdrowe. Podstawę menu stanowią ryby, będące skarbnicą korzystnych substancji dla zdrowia. Do popularnych potraw należy śledź w sosie żurawinowym oraz zupa rybna. Fińska kuchnia jest bardzo specyficzna, gdyż łączą się w niej wpływy ze wschodu i zachodu. W jadłospisie Finów pojawiają się głównie dania rybne oraz potrawy z mięsa renifera (reniferowe papki można kupić nawet w fast-foodach). Mnóstwo tam również mlecznych dodatków i najróżniejszych ciast. Do wielu potraw dodaje się typowo wschodnie przyprawy, np. cynamon i imbir.

Finowie również bardzo lubią ziemniaki. Drugiego dnia 25.02 naszego pobytu zwiedziliśmy od zaplecza sieci restauracji Luovi. Byliśmy zachwyceni techniką i sprzętem, który wykorzystują Finowie, aby ułatwić sobie pracę. Mieliśmy także szansę zapoznania się z fińskim systemem nauczania uważnym za najlepszy na świecie, w którym państwo opłaca edukację i po zakończeniu jej pomaga w znalezieniu pracy. Po zakończeniu prezentacji zjedliśmy lunch w restauracji Upseerikerho, a następnie wraz z młodzieżą fińską i niemiecką spędziliśmy bardzo miło czas w kręgielni. Trzeciego dnia 26.02 wyruszyliśmy do Liminki, niewielkiego miasta oddalonego 26 km na południe od Oulu, jednego z siedmiu miast w Finlandii, gdzie kształcą się i zdobywają zawód uczniowie ze specjalnym programem nauczania. Nasze dziewczyny miały szanse przygotowania lunchu w tutejszej stołówce i uczestniczenia w pracy projektowej wraz z nauczycielami oraz zwiedzenia pracowni, w których młodzież dokształca się zawodowo. Specjalna Szkoła Zawodowa w Limince przygotowuje młodzież do pracy w konkretnym zawodzie: stolarza, mechanika, kucharza, ogrodnika, ale przede wszystkim uczy samodzielności.

Fińska młodzież zapoznała nas ze swoim codziennym trybem życia i bardzo chętnie pokazała także swoje akademiki. Następnie zabrano nasz do pobliskiego centrum handlowego, w którym mieliśmy szansę zrobienia zakupów. Wieczorem mogliśmy skorzystać z odkrytego fińskiego lodowiska.

27 lutego spędzaliśmy czas na sportowo. Gospodarze zapewnili nam dużo rozrywek, takich jak nauka jazdy na nartach biegowych i chodzenia w rakietach śnieżnych. Mogliśmy również skorzystać z zabaw śnieżnych. Wszyscy świetnie się bawili. Następnie spotkaliśmy się przy ognisku, jedząc kiełbaski lub kanapki oraz owoce i popijając kawą, herbatą lub kakao. Finowie jako gospodarze utwierdzili nas w przekonaniu, że nie musi świecić słońce, by wejść do jeziora i popływać, nie są im straszne niskie temperatury. Wieczorem każdy z nas mógł skorzystać ze znanych fińskich łaźni.

Czwartkowy dzień spędziliśmy w zamku śnieżnym Kemi, oddalonym 130 km na północ od Oulu. Byliśmy już bardzo blisko Rovaniemi, gdzie mieszka św. Mikołaj. Zamek znany jest na całym świecie, buduje się go co roku od 1996r. Można podziwiać go od końca grudnia do połowy kwietnia. Mieści się w nim restauracja i hotel. Zapoznaliśmy się ze zdrowym menu oferowanym przez tę restaurację. Mieliśmy również możliwość delektowania się lunchem w śnieżnej restauracji. Obejrzeliśmy także pokoje ze śniegu z łóżkami z ogromnych brył lodu przykrytych skórami reniferów (noc w pokoju 1-osobowym to koszt 145 euro). Świetlna iluminacja dodaje mu uroku. Byliśmy pod wielkim wrażeniem. Wieczorem nauczyciele zwiedzili kościół ewangelicko-luterański (ponad 85% ludzi w Finlandii jest tego wyznania) oraz cerkiew prawosławną (1% wyznawców). Serdeczni i otwarci Finowie zapewnili nam wiele niezapomnianych emocji i wrażeń, które każdy z nas na pewno na długo zapamięta. Każdy też zgodzi się ze starym porzekadłem, że podróże kształcą, ponieważ szukanie, odkrywanie i poznawanie jest niezwykle fascynujące.

Artykuł opracowały: Ewa Galska (nauczyciel) oraz Anna Skórak i Anita Wardziejewska uczennice kl. II Tg