ue

Wizyta studyjna w Lipsku – Niemcy

     W dniach 21.02 – 28.02.2015 roku wicedyrektor Renata Frankowska oraz czworo nauczycieli Zespołu Szkół Technicznych im. gen. Wł. Andersa w Białymstoku: Iwona Masalska, Marlena Panasiuk, Kazimierz Bagiński i Jan Prymak, oraz dwóch przedstawicieli zakładów pracy: Grzegorz Sobieski – PSS SPOŁEM i Leszek Szulc – SAMASZ, uczestniczyli w studyjnej wizycie w ramach projektu „Interdyscyplinary dimension of vocational training – quality through international cooperation of vocational schols”.

Celem wyjazdu było poznanie zasad dualnego kształcenia zawodowego w Niemczech na przykładzie branży mechanicznej, samochodowej i drzewnej a także poznanie nowoczesnych technologii oraz poznanie dziedzictwa kulturowego. Poznane miejsca w trakcie pobytu wywarły ogromne wrażenia na uczestnikach wyjazdu.

Sobota 21.02.2015

Przyjazd do Schkeuditz

  • Zameldowanie i zakwaterowanie w ośrodku na terenie Gut Wehlitz
  • Przywitanie przez pracowników firmy Vitalis
  • Przedstawienie przebiegu stażu i programu kulturalnego
  • Spotkanie dotyczące podstawowych informacji na temat miasta i regionu (topografia – plan miasta i okolicy, „karta gościa”, itd.)

Niedziela 22.02.2015

Program kulturowy: jednodniowa wycieczka do Berlina

Przyjazd do Berlina i spotkanie na Dworcu Głównym z przewodnikiem.
Zwiedzanie siedziby Parlamentu w historycznym Reichstagu, zwiedzanie wystawy z pozostałościami Muru Berlińskiego, Bramy Brandenburskiej i ambasady w jej pobliżu, Muzeum Figur Woskowych Madame Tussauds, Pomnika ku Pamięci Żydów zamordowanych w czasie II wojny światowej, Skweru Alexanderplatz z Wieżą Telewizyjną i Czerwonym Ratuszem Katedry Berlińskiej, Wyspy Muzeów, oraz Muzeum Pergamońskiego. Forum kulturalne wraz z filharmonią i największą Biblioteką państwową „Staatsbibliothek“.

Poniedziałek 23.02.2015

Wizyta techniczna w firmie: Innenbau & Design GmbH w miejscowości Markkleeberg (okolice Lipska).

Ta średniej wielkości firma działa od 1960 roku w dziedzinie obróbki drewna i stolarstwa. Firma oferuje szeroką gamę produktów z drewna. Miedzy innymi ich produkty są dostarczane do sklepów i restauracji. Firma produkuje meble dla szpitali, biur i gabinetów lekarskich i zajmuje sie również bezpośrednio ich montażem. Firma kształci uczniów w zawodach stolarza i przyjmuje praktykantów na okres stażowy.

Zwiedzanie warsztatu do obróbki drewna, poznanie technologii i rozwiązań stosowanych w firmie; wgląd w codzienną pracę pracowników firmy, poznanie ich zakresu obowiązków pracy; poznanie niemieckiego systemu pracy.

W godzinach popołudniowych: program kulturalny – zwiedzanie Lipska

  • Wycieczka z przewodnikiem po Lipsku,
  • Zwiedzenie głównego dworca kolejowego, zapoznanie się z konstrukcją i historią dworca,
  • Zapoznanie z zabytkami miasta: skwer “Augustusplatz“ z Operą Lipską i Filharmonią“ Gewandhaus”, kościoły “St. Nikola” i “St.Thomas”, zabytkowy pasaż handlowy
  • „Mädler Passage”, Stary i Nowy Ratusz Miejski,
  • Informacje o historii miasta.

Wtorek 24.02.2015

Wizyta techniczna w Saksońskiej Agencji Edukacji (placówka w Lipsku) prowadzona przez p. Romana Schulza / Sächsische Bildungsagentur. Wprowadzenie do funkcji, struktury i obszarów działalności Saksońskiej Agencji Edukacji /Wprowadzenie do dualnego systemu edukacji w Niemczech, ze szczególnym uwzględnieniem Saksonii/ Zapoznanie się z kształceniem zawodowym w szkole i zakładzie pracy (system dualny). Wymiana doświadczeń w zakresie systemów szkolnictwa w Niemczech i w Polsce. Informacje o integracji uczniów z niepełnosprawnością/ różne możliwości kształcenia i dokształcania po ukończeniu szkoły zawodowej. Rola przedsiębiorstwa w kształceniu zawodowym: informacje o udziale w kształtowaniu oferty edukacyjnej, wpływ na kształtowanie postaw przedsiębiorczych uczniów, przygotowanie absolwenta do podjęcia aktywności zawodowej oraz w organizacji kształcenia praktycznego i doskonalenia zawodowego nauczycieli /wymiana informacji o postępie uczniów między przedsiębiorstwem umożliwiającym kształcenie praktyczne i nauczycielami w szkołach zawodowych.

Wizyta techniczna w zakładzie produkcyjnym BMW w Lipsku / BMW-Werk Leipzig

  • Wprowadzenie / otrzymanie informacji o przepisach bezpieczeństwa w trakcie zwiedzania fabryki, zapoznanie się z historią firmy,
  • Zapoznanie z obszarami produkcji fabryki samochodów osobowych BMW w Lipsku oraz z działalnością przedsiębiorstwa w Niemczech,
  • Informacje o różnicach pomiędzy trzydrzwiową serią BMW 1, serią BMW 1 coupé, kabrioletem oraz najnowszym modelem X1 (wszystkie te modele są produkowane w fabryce BMW w Lipsku),
  • Informacje o poszczególnych etapach produkcji: wprowadzenie do procesu składania karoserii, lakierowania, montażu i centrum testowego
  • Obserwacja zautomatyzowanego procesu obróbki metalu: spawanie (m. in. punktowe), śrubowanie.
  • Obserwacja procesu produkcji na poszczególnych liniach produkcyjnych (produkcja manualna oraz za pomocą robotów), obserwacja transportu poszczególnych części, np. karoserii, za pomocą szyn położonych pod dachem fabryki
  • Obserwacja procesu montażu poszczególnych części / informacje o centrach produkcji modułów (podzespołów) i transporcie do hali głównej,
  • Informacje o maszynach do produkcji karoserii i montażu poszczególnych części pojazdu (proces produkcji w fabryce jest w ok. 95% zautomatyzowany).

Środa 25.02.2015

Wizyta techniczna w zakładzie stolarskim w Lipsku.

Zakład stolarski jest profesjonalną firmą specjalizującą się w produkcji drzwi wewnętrznych, ścianek działowych przeszklonych, paneli ściennych. Zakład produkuje również lady recepcyjne oraz inne zabudowy meblowe według indywidualnych projektów. Firma cechuje się nowoczesnymi maszynami do obróbki drewna jak i również wykwalifikowaną kadrą pracowników. Firma wykonuje kompleksowo prace stolarskie w budynkach biurowych i mieszkalnych. Przy realizacji projektów współpracuje bezpośrednio z inwestorami, generalnymi wykonawcami oraz biurami projektowymi.

Wizyta techniczna w szkole zawodowej „Gutjahr“ w Halle.

Szkoła oferuje kształcenie zawodowe w różnych dziedzinach, m.in. obróbka drewna, obróbka metalu, elektronika, budownictwo, informatyka i w wielu innych. Uzyskanie informacji na temat dualnego systemu kształcenia w Niemczech. Ogólne informacje o szkole i jej strukturze. Oprowadzanie po placówce, zwiedzanie warsztatów praktycznych.

Czwartek 26.02.2015

Wizyta techniczna w Centrum Kształcenia i Technologii Borsdorf /„Bildungs- und Technologiezentrum Borsdorf“.

Wprowadzenie do historii i działalności szkoły kształcącej w zawodach rzemieślniczych, założonej w 1996 r. / zapoznanie się z funkcją instytucji, należącej do Izby Rzemieślniczej w Lipsku (HWK – „Handwerkskammer zu Leipzig“) /. Zapoznanie z profilami kształcenia zawodów technicznych w Centrum Borsdorf i dostępnymi formami kształcenia.

Informacja o ofercie kształcenia w placówce: ponadzakładowe praktyczne kształcenie zawodowe, kursy doszkalające, przekwalifikowanie zawodowe / kształcenie praktyczne w specjalnie przystosowanych do tego warsztatach: zwiedzenie warsztatu samochodowego / informacja o kursach i warsztatach praktycznych w zawodzie mechanika samochodowego, mechatronika i elektryka / informacje o kształceniu uczniów z innych krajów / informacje o integracji uczniów niepełnosprawnych / informacje o współpracy z Izbą Rzemieślniczą i Ÿródłach finansowania centrum (wyposażenie, materiały do pracy).

Popołudniowy program kulturalny: Lipsk

Zwiedzenie Forum Historii Najnowszej w centrum Lipska.

Forum składa się z wystawy stałej poświęconej historii najnowszej Niemiec od czasu II wojny światowej, przez zjednoczenie Niemiec po czasy współczesne / czasy dyktatury NRD i opór obywatelski / wystawa zajmuje powierzchnię 2 tys. metrów kw. i obejmuje ok. 2500 eksponatów historycznych / poza wystawą stałą jest możliwość odwiedzenia wystaw tymczasowych oraz centrum informacyjnego wraz z biblioteką multimedialną, oferującą materiały informacyjne o historii Niemiec i regionu.

Piątek 27.02.2015

Program kulturowo-techniczny: jednodniowa wycieczka do Drezna

  • Wycieczka z przewodnikiem po stolicy Saksonii – DreŸnie,
  • Informacje na temat najważniejszych obiektów miasta: Dworzec Główny, ulica Praska, Stary Rynek, Zwinger – barokowy kompleks pałacyków, Plac Teatralny, Opera, Zamek Królewski, Kościół „Frauenkirche“.
  • Możliwość zwiedzania dodatkowych obiektów miasta np. Galeria Starych Mistrzów, Zbrojownia, Muzeum Porcelany, Skarbnica Zielone Sklepienie, Muzeum Miasta Drezna. Indywidualny spacer po mieście.

Sobota 28.02.2015

Ewaluacja projektu, pożegnanie i wyjazd:

  • Ewaluacja pobytu, w tym wizyt technicznych i programu kulturalnego,
  • Wykwaterowanie, powrót do Polski.

 

Jan Prymak

 

Pliki do pobrania:

 

 

 

Wizyta studyjna w Pradze

Pliki do pobrania:

 

 

 

Program: Uczenie się przez całe życie

Projekt przeznaczony jest dla nauczycieli kształcenia zawodowego Zespołu Szkół Technicznych im. gen. Wł. Andersa w Białymstoku z kierunków: technik mechanik, technik technologii drewna, technik organizacji usług gastronomicznych, kadry zarządzającej, nauczycieli języków obcych, przedstawicieli IPH w Białymstoku oraz osób związanych z zarządzaniem i planowaniem rozwoju systemu oświaty (Departament Edukacji UM w Białymstoku). Głównym celem projektu jest zapoznanie nauczycieli ze standardami i systemami nauczania zawodowego oraz formach zaangażowania pracodawców w proces kształcenia zawodowego w 4 krajach europejskich. Projekt zakłada wizyty studyjne w firmach i instytucjach branżowych w ramach, których uczestnicy projektu będą mieli okazję do wymiany doświadczeń i wiedzy z zakresu kształcenia zawodowego oraz poznania nowych rozwiązań technicznych.

Zostaną wykorzystane doświadczenia z Niemiec, Portugalii, Turcji, Czech, w których odnotowano wyraźny postęp kompetencji młodzieży i sposoby takiego nauczania, by lepiej przygotowywać młodych ludzi do wejścia na rynek pracy.

Program projektu przewiduje 28 mobilności realizowane podczas 4 wizyt tygodniowych w szkołach zawodowych, firmach, centrach technologicznych w:

  • Portugalii – październik 2014;
  • Turcji – marzec 2014;
  • Czechach – październik 2014;
  • Niemczech – marzec 2015.

Pliki do pobrania:

 

Wizyta w Kayseri (Turcja) 15-22 marzec 2014

         Celem wyjazdu było zapoznanie ze standardami i systemem  nauczania zawodowego w Turcji oraz ukazanie zaangażowania pracodawców w proces kształcenia zawodowego.

Informacje do pobrania:

Prezentacja z branży gastronomicznej
Podstawy przedsiębiorcze
Dobre praktyki – metoda projektu
System edukacji zawodowej
Raport z wizyty

Wizyta studyjna Barcelos- Portugalia

     W dniach 07.12.13-14.12.13 grupa 5 nauczycieli Zespołu Szkół Technicznych im. Gen. Władysława Andersa w Białymstoku wraz z przedstawicielem Izby Handlowo-Przemysłowej      Panią Teresą Żukowską oraz przedstawicielem Departamentu Oświaty Panem Janem Szczęsnym przebywała z wizytą w Barcelos w Portugalii w ramach Projektu „Interdyscyplinarny wymiar kształcenia zawodowego – jakość poprzez międzynarodową współpracę szkół zawodowych”. Przedstawiciele  ZST to Dyrektor Szkoły Tadeusz Halicki, nauczyciel przedsiębiorczości Iwona Masalska, nauczyciele przedmiotów zawodowych Joanna Felczak i Andrzej Grzędziński oraz Edyta Moniuszko-Płońska w roli tłumacza. Celem wyjazdu było zapoznanie ze standardami i systemami nauczania zawodowego w Portugalii oraz ukazanie zaangażowania pracodawców w proces kształcenia zawodowego. Projekt zakładał wizyty studyjne w zakładach branżowych, możliwość wymiany doświadczeń, podpatrzenie nowinek technologicznych ale także poznanie dziedzictwa kulturowego Portugalii i zwiedzenie regionu.

Sobota 07.12.2013
W południe  wyruszyliśmy w daleką podróż z Białegostoku do Portugalii. Podróżowaliśmy autokarem, samolotem i komunikacją lokalną  przez Warszawę, Frankfurt, Porto. Na miejsce, do Barcelos, dotarliśmy późną nocą. Odbyło  się powitanie i oficjalne otwarcie wizyty przez portugalskiego koordynatora i gospodarza –  Stowarzyszenie Intercultural Association Mobility Friends. Podróż  mimo, że trwała długo pozwoliła na wzajemne  poznanie grupy, wspólne rozmowy, podziwianie niezapomnianych widoków z lotu ptaka, szlifowanie języka obcego i  miłe spędzenie czasu.

Niedziela 08.12.2013
To dzień przeznaczony na całodniową wycieczkę do Porto i poznanie jego okolic, historii miasta, tradycji i historii Portugalii. Portugalia przywitała nas piękną słoneczną pogodą co służyło pieszym wędrówkom uliczkami uroczego miasta jak i możliwości odbycia wycieczki statkiem wzdłuż rzeki Douro. Porto to drugie co do wielkości miasto Portugalii. Miasto prezentuje nie tylko wspaniałą architekturę centrum, ciekawe zabytki, ale też słynne na cały świat wino Porto, które smakuje tu najlepiej na świecie. Porto to także plaże leżące nad Oceanem Atlantyckim, gdzie można wylegiwać się i podziwiać piękne dzielnice położone wzdłuż brzegu. Porto oferuje również innowacyjną architekturę, która kontrastuje z zabytkowym centrum (w całości wpisanym na listę dziedzictwa światowego   UNESCO) oraz szeregiem atrakcji, które razem sprawiają, że miasto to jest wyjątkowe. Nie brakuje tam pocztówkowych widoków- miasto leży na wzgórzu, nie ma zatem problemu, by znaleźć malownicze ujęcie na rzekę Douro,  która w języku portugalskim znaczy „Złota”. Aby zobaczyć najlepszą panoramę udaliśmy się przez most w kierunku Vila Nova de Gaia. Wzdłuż wybrzeża znajduje się  wiele ławek, gdzie mogliśmy  usiąść i przyjrzeć się rzece podziwiając jedną z najsłynniejszych panoram Porto a także  tradycyjne, drewniane barki, które kiedyś były używane do przewozu wina w dół rzeki oraz  piękne tradycyjne ozdoby- niebieskie, ceramiczne płytki na budowlach  nazywane  azulejos.  Przechadzając się dalej wzdłuż Rua de Augusto Rosa zobaczyliśmy   kolejkę linową Funicular dos Guindais, której nachylenie 45 stopni, jest jednym z najbardziej stromych w tego typu budowlach w Europie. Pozwala to na dostanie się do położonych na stromym zboczu dzielnic.  Widać stąd  też  jeden z najbardziej charakterystycznych punktów miasta – most Ludwika I (Ponte de Dom Luís I), który został zaprojektowany przez inżyniera Théophila Seyrigowa, który  kilka lat wcześniej, wraz z Gustavem Eiffelem zaprojektował most Ponte Dona Maria Pia. Jego budowa rozpoczęła się w 1881 roku, a uroczyste otwarcie nastąpiło 31 października 1886 roku. Po wycieczce statkiem wzdłuż wszystkich mostów Porto ( jest ich 8) udaliśmy na zwiedzanie winiarni CALEM połączone z degustacją oraz informacjami o tym, jak wytwarza się wino Porto.Oczywiście w jeden dzień nie  byliśmy  w stanie zwiedzić wszystkich zabytków tego miasta –pozostaje niedosyt i chęć powrotu tutaj na dłużej.

Poniedziałek 09.12.2013
Dzień rozpoczęliśmy od krótkiego zapoznania się z Barcelos. Barcelos to miasto w północno-zachodniej Portugalii, położone nad rzeką Cavado w odległości około 15 km od Bragi.      W starożytności w miejscu obecnego miasta znajdowała się rzymska osada, która w późniejszych wiekach przekształciła się w ważny ośrodek miejski. W XV wieku Barcelos stanowiło siedzibę pierwszego księcia Bragança. Głównym symbolem miasta (jak i zarazem całej Portugalii) jest spotykany tu na każdym kroku ceramiczny kogucik (Galo de Barcelos). Związana z nim jest legenda opowiadająca historię przybyłego do Barcelos niesłusznie oskarżonego i skazanego na karę śmierci galicyjskiego pielgrzyma. Tuż przed wykonaniem wyroku skazaniec powiedział do sędziego, że jego niewinność jest tak samo pewna jak to, że w czasie egzekucji leżący na talerzu upieczony kogut wstanie i zapieje. Tak też się stało, kogut wstał z talerza i zapiał, a wobec takiego cudu pielgrzym został uwolniony. Po tym wydarzeniu kogut stał się symbolem miasta jak i całej Portugalii. Legenda ta w różnych wersjach przekazywana jest z pokolenia na pokolenie, a ceramiczny kolorowy kogucik umieszczany jest na licznych pocztówkach, obrazkach, butelkach czy widokówkach. Barcelos to także miasto mogące pochwalić się licznymi zabytkami. Do czasów obecnych zachowały się tu imponujące średniowieczne obwarowania miejskie oraz podziemne lochy. Odwiedzając miasto warto także obejrzeć m in. XIV wieczny gotycki zamek dawnych książąt Barcelos (Paco dos Condes), XIII wieczny kościół Santa Maria (Igreja Matriz de Santa Maria), dawny klasztor a obecnie Kościół św Marcina z Manhete oraz wybudowany w XIV wieku gotycki kamienny most. Barcelos słynie także z organizowanego w każdy czwartek targu – Feira de Barcelos. W godzinach popołudniowych udaliśmy się do firm, w których uczniowie naszej szkoły – klasy trzeciej technikum odbywali staże w ramach programu- „Uczenie się przez całe życie”. Odwiedzane zakłady to:

Carpintaria Civil de Luis Cordeiro  w Barcelos- poznaliśmy nowoczesną technikę nanoszenia zdjęć metodą  frezowania-żłobienia przy użyciu programów komputerowych CNC.

Mobiliario e Carpintaria-„Manuelcostagornes” w Barcelos-zakład specjalizuje się w produkcji drzwi, mebli nowoczesnych, stosuje wielkoformatowe oklejanie- fornirowanie przy użyciu nowoczesnych urządzeń- pras, strugarek, pił tarczowych, frezareka także ploterów ( sterowanych i programowanych komputerowo). Zakład wyposażony jest w nowoczesną lakiernię – ze ściana wodną absorbująca nadmiar cząstek lakieru.

Espacos Miranda Lda w Barcelos- zakład produkuje nowoczesne meble ale także kultywuje rodzinną tradycję renowacji i odtwarzania dzieł sakralnych- dziadek właściciela jest rzeźbiarzem i jeszcze do dziś ma małą pracownię gdzie tworzy piękne rzeźby na potrzeby kościołów w Portugalii a także za granicę.

We wszystkich zakładach mieliśmy możliwość poznania współczesnego rynku pracy, poznania zakresu obowiązków stażystów, a także podziału obowiązków między stażystami i stolarzami zawodowymi oraz dyskusji z przedsiębiorcami portugalskimi na temat szkolenia zawodowego. Obserwowaliśmy pracę uczniów w rzeczywistych warunkach pracy- widząc zadowolenie pracodawców i kształcącej  się młodzieży.

Wtorek 10.12.2013
W tym dniu udaliśmy się do Lordano  do Centro de Formacao Profissional das Industrias da Madeira e Mobiliario Profesjonale- Centrum Szkolenia Przemysłu Drzewnego i Meblarskiego (CFPIMM). Centrum jest   publiczną organizacją non-profit, utworzoną na podstawie umowy między Instytutem Zatrudnienia i Szkolenia Zawodowego (IEFP) a Stowarzyszeniem Przemysłu Drzewnego i Meblarskiego w Portugalii (AIMMP). W programie wizyty było poznanie wymagań współczesnego rynku pracy, dyskusja na temat systemu kształcenia zawodowego w Portugalii, zwiedzanie sal lekcyjnych, warsztatów oraz pracowni stolarskich, wymiana doświadczeń z przedsiębiorcami a także poznanie możliwości kontynuowania edukacji w portugalskim systemie oświaty. W Centrum kształci  się, w cyklu trzyletnim, młodzież w wieku od 15 do 18 roku w zawodach mechatronik, stolarz, programista, handlowiec, technik drewna, łącznie w 8 klasach. Po ukończeniu tej szkoły absolwenci mogą kontynuować naukę na poziomie wyższym technicznym lub uniwersyteckim.  Placówka prowadzi również kształcenie dorosłych – w formie kursowej w celu uzupełnienia umiejętności i doskonalenia kadr. Od kilku lat wspiera również bezrobotnych-prowadząc 2-4 miesięczne kursy szkolące. W tej instytucji duży nacisk kładzie się na realizację międzynarodowych projektów w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i zdobycie doświadczeń we współpracy z różnymi instytucjami. W kształceniu ok. 40% stanowią przedmioty zawodowe, językiem obowiązkowym jest język angielski. Kształcenie jest bezpłatne a szkoła jest dotowana przez państwo- corocznie otrzymuje potrzebne środki na jej działalność, wspierana jest również przez  lokalne firmy i sponsorów. Na stałe zatrudnionych jest 27 pracowników  w tym 15 nauczycieli, 45 osób to pracownicy dochodzący. Zwiedzając byliśmy pod wrażeniem dużych przestronnych sal lekcyjnych, zaplecza socjalnego, jak również wyposażenia technicznego do prowadzenia kształcenia zawodowego.

Środa 11.12.2013
W tym dniu czekała nas wizyta w firmie Pacos de Ferreira oraz należącej do właściciela firmy prywatnej szkole Oficina-Escola de Restauro. Firma specjalizuje się w odrestaurowywaniu antyków. Mieliśmy przyjemność przyglądać się pracy znawców tej dziedziny, poznaliśmy technikę zdobienia srebrem i złotem różnych elementów dekoracyjnych. Właściciel pokazał nam wiele starych i unikatowych już maszyn służących do odtwarzania bardzo precyzyjnych elementów oraz ciekawie opowiadał o zgromadzonych unikatowych meblach. Wszystkie mogliśmy obejrzeć w sklepie należącym do firmy. Zapoznaliśmy się również z zasadami przyjęcia do szkoły Oficina-Escola de Restauro.- szkoły w której można uzyskać kwalifikacje po zdaniu egzaminu praktycznego w dziedzinie renowacji dzieł. Do szkoły mogą zapisać się rzemieślnicy z co najmniej sześcioletnim doświadczeniem. Szkoła jest płatna,  ale nie brakuje chętnych do podniesienia swoich umiejętności pod okiem wykwalifikowanego mistrza.Popołudniu zwiedzaliśmy Bragę. Braga została założona przez Rzymian w 27 r. p.n.e. jako Bracara Augusta i jest jednym z najstarszych miast w Portugalii oraz jednym z najstarszych miast chrześcijańskich na świecie. Przedmieścia Bragi słyną  z wielu pięknych budowli sakralnych, takich jak sanktuarium Bom Jesus, będące jedną z najbardziej wymyślnych konstrukcji barokowych w Portugalii. Jest wspaniale usytuowane na zalesionym wzgórzu Monte Espinho, w odległości ok. 5 km od Bragi i słynie głównie z zachwycających schodów i tarasów. Podwójną linię schodów otaczają kaplice oraz fontanny, każdą kondygnację ozdabiają zadziwiające figury, które przedstawiają stacje Drogi Krzyżowej. Na wierzchołek można  się też dostać kolejką. Znajduje się tam kościół z XV wieku i Kaplica Cudów, pełna darów, składanych przez pielgrzymów. W pobliżu sanktuarium jest wiele hoteli, restauracji i sklepików z pamiątkami. Ze wzgórza roztacza się piękny widok na panoramę miasta. Innym zwiedzanym miejscem było Santoario de Sameiro w Bradze. To także ogromny i piękny kościół położony na wzgórzu z pięknym widokiem i panoramą, pełen typowych dla Portugalii obrazów z kafelków malowanych i ważną dla nas Polaków  pamiątką po Papieżu Janie Pawle II- tu Papież pozostawił metalową różę, umieszczoną w specjalnej kaplicy na pamiątkę pobytu Papieża w   Portugalii. Zwiedzanie tych  miejsc to piękne przeżycie kulturalne ale przede wszystkim duchowe.

Czwartek 12.12.2013
Dzień rozpoczęliśmy od wizyty na targu. To wydarzenie dla miasta szczególne i cykliczne. Co tydzień wystawcy z całego kraju zjeżdżają do Barcelos by zaprezentować swoje wyroby rzemieślnicze, kulinarne, kwiaty, wyroby z drewna i skóry. Całe centrum miasta  podporządkowane jest tej imprezie. Z wielkim zainteresowaniem zwiedzaliśmy stoiska wystawców oraz przyglądaliśmy się towarzyszącym imprezom kulturalnym- z uwagi na okres zbliżających się świąt Bożego Narodzenia –jasełkom, szopce bożonarodzeniowej i  korowodom dzieci. To był dobry moment na zakup pamiątek i prezentów. Ważnym wydarzeniem dla nas w tym dniu była wizyta w Ratuszu Miejskim – spotkanie z władzami miasta i innymi  uczestnikami projektu z Czech, Słowenii i Estonii w celu bliższego poznania, zaprezentowania swoich kultur i regionów oraz  promocji działań związanych z projektem. Na pamiątkę pobytu zostaliśmy obdarowani symbolem miasta, ceramicznym kogutem- co było miłym akcentem tego spotkania.

Piątek 13.12.2013
Tego dnia udaliśmy się do małej rodzinnej firmy  Carpintaria Sousa &Silva w Bradze, aby poznać jeszcze jeden zakład specjalizujący się w renowacji i odtwarzaniu dzieł sakralnych. Firma nieduża ale zaprezentowano nam jej duże możliwości. Pokazano figury i elementy zdobnicze tworzone nie tylko dla potrzeb kościoła w Portugalii ale także współpracujących z innych krajów. Oprócz dzieł sakralnych w tej firmie powstają też okna i niepowtarzalne, oryginalne meble. Wieczorem czekała na nas niespodzianka. Spotkanie ze wszystkimi opiekunami naszej wizyty w Barcelos, uroczysta kolacja z daniami kuchni portugalskiej i regionalnej a także uroczyste podsumowanie wizyty- rozdanie dyplomów, certyfikatów. To był czas na wymianę doświadczeń, prezentację wszystkich uczestników, piękną wspólną zabawę, zdjęcia. Niezapomniane chwile uświetnił też wieczór muzyki Fado. Fado (oznacza los, przeznaczenie) – gatunek muzyczny powstały w XIX wieku w biednych dzielnicach portowych miast Portugalii. Fado to melancholijna pieśń wykonywana przez jednego wokalistę przy akompaniamencie dwóch gitar. Nazywane jest czasami portugalskim bluesem. To kulturowe dziedzictwo Portugalii -27 listopada 2011 roku fado, jako styl popularnych pieśni został wpisany na listę dziedzictwa UNESCO.

Sobota 14.12.2013
Cały dzień zajęła nam podróż powrotna ta samą trasą przez Porto, Frankfurt, Warszawę. Do Białegostoku dotarliśmy nad ranem w niedzielę. Zmęczeni ale pełni pozytywnych wrażeń,  za które dziękujemy.

Co dała nam wizyta w gościnnej Portugalii?

 

  • zapewniła bogaty program pracy, dzięki czemu nauczyciele zapoznali się z systemem kształcenia  w Portugalii
  • nauczyciele podnieśli swoje kwalifikacje zawodowe i językowe
  • wizyty w szkołach i firmach przyjmujących uczniów na staże  umożliwiły wymianę doświadczeń na temat kształcenia zawodowego w Portugalii
  • nauczyciele wymieniali się doświadczeniami z pracodawcami i nauczycielami portugalskimi na temat kształcenia praktycznych umiejętności uczniów.
  • wizyty w firmach produkcyjnych o dużym doświadczeniu, uznanych na rynku portugalskim i zagranicznym, szkolących i przygotowujących do rynku pracy pozwoliły zapoznać się z systemem szkoleń stażystów i uczniów odbywających praktyki.
  • udział w rozmowach z przedstawicielami firm dał możliwość poznania portugalskiego systemu pracy i zrozumienia portugalskiego rynku pracy.
  • po spotkaniach w szkołach i instytucjach organizatorzy pokazali nam fantastyczne zakątki regionu i ogromne dziedzictwo kulturowe Portugalii
  • Portugalia to również wspaniali ludzie. Uczestnicy nauczyli się nawzajem od siebie i o sobie wielu ciekawych rzeczy.
  • uczestnicy w czasie spotkań, promując swoją szkołę i  miasto Białystok wręczyli przygotowane we współpracy z Urzędem Miasta materiały na temat naszego regionu.

Wniosek z wizyty:

Udział w projekcie uświadomił uczestnikom, że powinniśmy uczyć się od innych a inni Europejczycy powinni poznawać nasze doświadczenia. To m.in. od nauczycieli, zależy europejski wymiar w edukacji.

Naszym celem jest połączyć we właściwych proporcjach kształcenie i praktyczne szkolenie na potrzeby życia zawodowego. Inwestowanie w kształcenie i szkolenie zawodowe to także jeden z najlepszych sposobów walki z bezrobociem wśród młodych. Organizując szkolenie zawodowe i  kursy zawodowe na wysokim poziomie, umożliwiamy młodym ludziom zdynamizowanie ich rozwoju osobistego i nabycie takich szczególnych umiejętności, które mogą być dalej przekazywane i które odpowiadają potrzebom pracodawców. Jednak pomimo swoich zalet kształcenie i szkolenie zawodowe nie przyciąga wystarczającej liczby młodych ludzi. Musimy wciąż ulepszać doradztwo zawodowe i lepiej informować młodych ludzi o zapotrzebowaniu na osoby z kwalifikacjami zawodowymi.

Podsumowanie

Pliki do pobrania:

 

Joanna Felczak i Edyta Moniuszko-Płońska