Projekt w Zespole Szkół Technicznych im. gen. Władysława Andersa w Białymstoku
Dział mechaniczny w ZST Białystok
W dniach 06. – 11.10.2013 roku grupa 7 nauczycieli Zespołu Szkół Technicznych im. gen. Władysława Andersa w Białymstoku przebywała z wizytą w Eibar – Hiszpania, Kraj Basków, w ramach projektu partnerskiego LDV- „M.O.V.E.- Mechatronic Orientation in e-Vocational English”. Celem wyjazdu była wymiana doświadczeń, porównanie systemów edukacyjnych w obu krajach, poznanie firm współpracujących ze szkołą-gospodarzem: Armeria Eskola w Eibar oraz omówienie harmonogramu działań projektowych.
Dyrektor Armeria Eskola przedstawił zebranym krótką historię 100-letniej szkoły oraz zasady funkcjonowania szkolnictwa w Kraju Basków. Szkoła powstała z inicjatywy i potrzeb regionu, z uwagi na rozwijający się przemysł metalowy i elektryczny. Obie branże w dalszym ciągu stanowią o profilu gospodarczym regionu. Szkoła oprócz edukacji młodzieży posiada szeroką ofertę usług adresowanych do lokalnego biznesu, kursy dla bezrobotnych, kursy dla kadry pracowniczej firm, analizę rynku.
Po wyczerpującej prezentacji zaproszono uczestników do zwiedzania sali muzealnej szkoły oraz pracowni technicznych m.in. informatycznej, elektronicznej i mechatroniki. Ciekawostką jest fakt, że w ramach zajęć młodzież prowadzi także szkolną telewizję internetową.
Po części oficjalnej rozpoczęły się zajęcia projektowe- omówienie harmonogramu działań, produkty finalne, ustalenie terminu następnej wizyty.
Następnie naszej grupie zaprezentowano program tworzenia nowych firm przez absolwentów szkół. Program nosi tytuł „Urrats bat” – „Pierwsze kroki w biznesie”.
W oparciu o dane z roku 2012 efektem projektu realizowanego w Kraju Basków było utworzenie 60 firm, z których 76% działa na rynku do tej pory. W ramach wsparcia tego projektu uczestnikom oferowana jest pomoc w postaci organizacji wystawy promującej oferty ich firm, a dla najlepszej przewidziano nagrodę.
Uczestnicy zwiedzali także Mondragon Corporation – spółdzielnię skupiającą około 200 firm działających na terenie Kraju Basków. Przedstawiono filozofię (misję) funkcjonowania spółdzielni, która za główny cel stawia wartości związane z biznesem odpowiedzialnym społecznie. W ramach korporacji współpracują za sobą sektor finansowy, ubezpieczeniowy, produkcyjny i dystrybucyjny związany z rynkiem zbytu. Powiązanie tych sektorów pozwala na wewnętrzną obsługę potrzeb koncernu. Korporacja przywiązuje dużą wagę do współpracy ze szkolnictwem, dzięki czemu zapewnia sobie możliwość pozyskania odpowiedniej kadry. Zwiedziliśmy współpracujące zakłady czyli członków tej korporacji. W fabryce Fagor Arrasate zaprezentowano nam proces produkcji pras do cięcia i przetłaczania metalu (maszyny do felg samochodowych, beczek, puszek).
Kolejną firmą była Arrasate w Mendaro zajmująca się produkcją precyzyjnych wyrobów metalowych np. z aeronautyki – części satelitów telekomunikacyjnych ale także zawleczek do puszek piwa.
W firmie Maser Mic poznaliśmy wytwarzanie implantów dentystycznych, a w Createch Companies – oprogramowanie bolidów (samochodów wyścigowych) oraz innowacyjne, elektroniczne rozwiązania wspomagające funkcjonowanie osób z dysfunkcją, a także aparaturę rehabilitacyjną.
Zaprezentowano nam również firmę Tekniker, która zajmuje się opracowaniem i wdrażaniem nowych technologii i rozwiązań patentowych. Pracownikami są głównie eksperci branżowi i pracownicy naukowi. Przykłady opracowanych prototypów to: robot do analizy sprawności funkcjonowania ogniw fotowoltanicznych, roboty do laserowej obróbki powierzchni. Rocznie Tekniker realizuje około 10 projektów.
W firmie Tknika-Center Institute of Innovation in Basque Voational Training przedstawiono wiele wiadomości dotyczących całego Kraju Basków oraz firmy. Instytut Tknika składa się z 6 oddziałów, zatrudnia 34 pracowników, współpracuje z nim 200 kooperantów. Głównymi zadaniami instytutu są: opracowanie innowacji w dziedzinie informatyki, technologii, zarządzanie nauką, szkolenie nauczycieli. W ramach tych działań 10% uczniów/studentów wyjeżdża na 3 miesięczne szkolenia do innych krajów, zdobywać nowe wiadomości i umiejętności. Poznaliśmy niektóre innowacyjne projekty: drukarka 3 D; wykorzystywanie biomasy z peletów sosnowych w ciepłownictwie; ogrzewanie geotermalne. Odbyła się wizyta w szkole w Elgoibar Meka Vocational Training School.
Szkoła ta zatrudnia 60 nauczycieli, naukę podejmuje 550 uczniów. Uczniowie odbywają 3 miesięczną praktykę w firmach. Pracują nad częściami samochodów ciężarowych i osobowych. Składają i rozbierają silniki aut osobowych (Ford, Opel, Volkswagen, Renault). Poznają zasady napraw blacharsko-lakierniczych, osprzętu elektrycznego pojazdów samochodowych. Szkoła posiada wspaniałe warsztaty, na których uczniowie zdobywają wiele umiejętności. Posiada hamownię podwoziową firmy Maha, na której nauczyciele testują m.in. samochody rajdowe, sportowe.
W ramach wymiany kulturalnej uczestnicy projektu zwiedzili San Sebastian – miasto położone nad Oceanem Atlantyckim oraz Bilbao – stolicę regionu – w tym znane na całym świecie Muzeum Guggenheima.
Wizyta w Hiszpanii dostarczyła wielu niezapomnianych chwil. Był czas na poznanie rozwiniętych ośrodków technicznych, zakładów pracy, znakomicie wyposażonych szkół, ale także na obcowanie z hiszpańską przyrodą – widoki górskich szczytów, granitowych zboczy, ciekawej i egzotycznej roślinności, poznanie zabytków, zwyczajów i tradycji. To również niezapomniane chwile w towarzystwie przyjaciół – nauczycieli hiszpańskich, bułgarskich i tureckich, młodzieży biorącej udział w projekcie, a także przedstawicieli instytucji wspierających działania projektowe. To wiele rozmów na temat świetnie rozwiniętej i znakomicie doposażonej bazy szkół.
Opracowały: Małgorzata Błaszko i Joanna Felczak szkol
nauczycielki ZST im. gen. Władysława Andersa w Białymstoku
Project Meeting in Smolyan (Bulgaria): 22.04 – 26.04.2013
Wizyta robocza w Smolyan – Bułgaria 21÷26.04.2013 r.
Smolyan to miasto i ośrodek narciarski na południu Bułgarii, niedaleko od granicy z Grecją. Jest administracyjnym i przemysłowym centrum prowincji Smolyan. Miasto położone jest w dolinie rzek Cherna i Byala u podnóża gór Rodopy. W lutym 2011 roku (wg spisu) w Smolyan mieszkało 30.283 mieszkańców.
O tym pięknym mieście przeczytaj na stronie:http://en.wikipedia.org/wiki/Smolyan
Oficjalne strony:
- Strona internetowa gminy Smolyan http://www.smolyan.bg/bg/home
- Planetarium Smolyan http://planetarium-sm.org
- Narodowe Obserwatorium Astronomiczne „Rozhen”http://www.astro.bas.bg/rozhen.html
opracowała Barbara Malejew
Lista uczestników wyjazdu do Smolyan – Bułgaria 21÷26.04.2013 r.
uczniowie:
1. Adrian Mocarski
2. Dawid Deresz
3. Robert Sańczyk
4. Artur Woroszyło
5. Sebastian Leonard Krupka
6. Krzysztof Poroc
7. Rafał Ciszyński
8. Damian Berg
9. Marcin Markowicz
10. Dawid Kupraszewicz
11. Justyna Sobolewska
12. Katarzyna Anuszkiewicz
13. Piotr Kałudziński
14. Wojciech Możejko
15. Wojciech Iłendo
opiekunowie:
1. Mariola Rybińska
2. Renata Frankowska
3. Iwona Masalska
4. Wojciech Szerszeń
5. Dorota Koprowska
6. Krzysztof Borkowski
7. Barbara Malejew
8. Łukasz Berent
SZKOLNY KONKURS TWÓRCZOŚCI PLASTYCZNEJ MŁODZIEŻY
„M.O.V.E. – Mechatronic Orientation in e-Vocational English”
Temat prac konkursowych:
- logo projektu M.O.V.E. – Mechatronic Orientation in e-Vocational English
Uczestnicy: młodzież w wieku od 16 do 20 lat.
Warunki konkursu:
- format minimum A-4 (210×297 mm),
- technika prac dowolna.
Termin składania prac do 8 marca 2013 r. – Mariola Rybińska (sala 115) i Barbara Malejew (sala 102)
Słownik pojęć z zakresu mechatroniki
[ polsko-angielski i angielsko-polski ]
opracowany w ramach projektu M.O.V.E.
O projekcje słów kilka.
Instytucje partnerskie:
1. Profesionalna gimnazia po ikonomika „Karl Marx”, Smolyan, Bułgaria
2. IEFPS Armeria Eskola Glhbi, Eibar, Hiszpania
3. Centrum Promocji Innowacji i Rozwoju, Białystok, Polska
4. Kayseri Melikgazi Ilçe Milli Egitim Müdürlügü,Turcja
Cel:
W wyniku szybkiego rozwoju technologii dokumentacja techniczna coraz częściej dostępna jest tylko w języku angielskim. Niestety program nauczania języka angielskiego w poszczególnych zawodach nie obejmuje wiedzy z zakresu terminologii technicznej. Nauczyciele praktycznej nauki zawodu z łatwością docierają do publikacji takich jak instrukcje obsługi, oprogramowania urządzeń lecz efektywną pracę utrudnia brak dobrej znajomości technicznego języka angielskiego. Celem projektu jest zdobycie i poszerzenie wiedzy z zakresu terminologii technicznej w języku angielskim oraz posługiwanie się dokumentacją techniczną.
Planowane działania:
W trakcie realizacji projektu uczestnicy będą korzystać z platformy e-learningowej Moddle, na której utworzony zostanie słownik terminów technicznych. Ważnym elementem działań projektowych będzie realizacja krótkiego filmu w języku angielskim na temat nauczanych przez instytucje partnerskie zawodów.
Rezultaty:
W odniesieniu do planowanych działań zostaną osiągnięte następujące rezultaty:
– nabycie umiejętności pracy w zespole,
– zdobycie i poszerzenie wiedzy z terminologii technicznej w języku angielskim,
– ukierunkowanie uczniów na rozwój kluczowych kompetencji oraz wzmocnienie zdolności uczniów do przyszłego zatrudnienia,
– umiejętność posługiwania się słownictwem technicznym w pracy
Project Meeting in Poland 21÷25.04.2012
Kliknij na zdjęcie lub ten napis, aby pobrać prezentację.
Prezentacja z wizyty w formie filmu na Youtube.
O projekcie M.O.V.E. w programie z serii Jasna Strona Miasta.